גז ראדון בחדרי ממ”ד

חדר הממ”ד שונה בהרכבו מחדר רגיל. הקירות, הרצפה והתקרה בנויים מבטון מסיבי בעובי של 24 ס”מ. צפיפות בטון 2,350 ק”ג/מ”ק. בגלל מסת הבטון הגדולה קצב פליטת הראדון בממ”ד גבוה פי 5 מאשר בחדר שהקיר שלו בנוי מבלוקים.

מקורו של גז רדון בסביבת המחיה של בני האדם הוא בדרך כלל בקרקע עליה נוצקו היסודות. עד לאחרונה העריכו כי רק המתגוררים בבתים צמודי קרקע חשופים לסכנת הראדון.

אולם בישראל, המדינה היחידה בעולם בה החוק מחייב בניית ממ”ד, התגלה כי באלפי ממ”דים הנמצאים בקומות עליונות, ולא משנה באיזו קומה ועל איזו קרקע, חשופים הדיירים לאיום סרטן הריאות גם אם איש אינו מעשן. הסיבה: גז ראדון בממ”ד.

להזמנת בדיקת קרינה וגז ראדון
ניתן ליצור קשר דרך הטופס הבא
או בטלפון: 09-7439917

שדה זה מיועד למטרות אימות ויש להשאיר אותו ללא שינוי.

גז ראדון בממ"דים

המקור של גז ראדון בחדרי ממ”ד בקומות גבוהות הוא הבטון

קיימים שלושה יסודות מייננים המצויים בטבע וגם בחומרי הבנייה הנחצבים מהקרקע:

  • רדיום
  • תוריום
  • אשלגן

יסודות אלה פולטים שני סוגים של קרינה: קרינת גמא וקרינת ראדון. קרינת הגמא נפלטת משלושתם, ובדומה לקרינת הרנטגן היא קרינה חיצונית. הראדון, שהוא גז אציל, הוא תוצר של התפרקות הרדיום. כמות הראדון שיכילו חומרי בנייה תלויה ברמתם של יסודות אלה בקרקע שממנה כרו אותם ובתהליך הייצור של חומרי הבניין.

כמות גז ראדון בחדרי ממ”ד תלויה בקצב פליטת הראדון מדפנות החדר (קירות,רצפה ותקרה).

מרבית מוצרי הבנייה מכילים רדיום- 226 אשר בתהליך דעיכתו נוצר הראדון. לכן חומרים אלו הם מקור פוטנציאלי לראדון בגלל תוחלת החיים הארוכה של הראדון (3.8 ימים). כמעט כל הראדון שנפלט מהבטון מוצא את דרכו לחלל הממ”ד. קצב סילוקו של הראדון מהממ”ד תלוי בקצב האוורור.

בגלל שהממ”ד משמש בעיקר לחדר ילדים רמת האוורור בו נמוכה יותר. הסיבות הן בדרך כלל נטייה לגונן על הילדים הקטנים מקור בחורף ומחום בקיץ. בגיל הבגרות מבקשים הנערים פרטיות והדלת והחלון נסגרים לפרקי זמן ארוכים מהממוצע. חוסר אוורור הוא אחד מהסיבות לריכוז גז ראדון בממ”דים.

גז ראדון בממ"ד

בדיקת ריכוז גז ראדון בממ”ד

בראשית שנות התשעים העריכה הוועדה הבינלאומית להגנה רדיולוגית (ICRP) שחשיפה שנתית לריכוז ראדון של 200 בקרל/מ”ק עלול לגרום לתוספת של כ – 250 מקרי מוות מסרטן הריאות לכל מיליון תושבים.

במדינת ישראל קבע המשרד לאיכות הסביבה את שיטות המדידה בתקן הישראלי (4175). בהתאם לתקן מומלץ להגביל חשיפת ילדים ומבוגרים ל – 200 בקרל/מ”ק.

משנת 2002 קיים תקן ישראלי (5098) שמגביל את חשיפת בני אדם לקרינת ראדון מחומרי בנייה.

א.מ.נ. מציעה בדיקות גז ראדון בממ”דים לפי ההנחיות של המשרד להגנת הסביבה:

  • בדיקה למציאת ריכוז ראדון בחדר ממ”ד צמוד קרקע – בדיקה קצרת טווח 3 -7 ימים בתנאים סגורים (חלון ודלת סגורים בכל זמן הבדיקה.
  • בדיקה למציאת ריכוז ראדון בחדר ממ”ד בקומה עליונה – בדיקה של גז ראדון ארוכת טווח 90 – 180 ימים בתנאי מחיה רגילים (חלונות ודלתות פתוחים לסרוגין).

כיצד מונעים פליטת גז ראדון בחדרי ממ”ד?

אי אפשר להפריד בין קרינת הראדון שמקורה בקירות הבית לקרינה שמקורה בראדון החודר מהקרקע, וההמלצות מכוונות לצמצומה בכלל. כאשר מדובר בקירות, במרצפות ובמוצרים אחרים כגון אלו, צריך כמובן לדרוש מהקבלן שישתמש במוצרים שנבדקו ועומדים בתקן, ואם אין למוצר תקן, שימסור אותו לבדיקה במעבדת קרינה.

  • יש לדאוג לצביעת קירות הממ”ד בצבע אוטם ראדון. אם לא מבצעים פעולות אלו בתהליך הראשוני של הבנייה הפתרון היחיד הוא צביעת הקירות. פיתרון זה נחות בהשוואה לצביעה בתהליך הבנייה.
  • Geocel הוא אחד החומרים החדשים והיעילים ביותר לאטימת משטחי בטון לראדון אשר מונעים פעפוע העולה מהקרקע וזליגת גז ראדון מתוך מרכיבי הבטון שבמעטפת חדר המגורים ( קירות, תקרה ורצפה).
  • הבטון מכיל כימיקלים רבים, חלקם חומרים אלקליים פעילים ומינרלים שונים שנישאים בהתמדה על ידי מולקולות המים (הלחות שבקיר) אל פני השטח הפונה אל חדר המגורים לכן כל חומר כיסוי וציפוי שאינו מפסיק מיד ולחלוטין פעילות זו אינו יכול למנוע פריצה עתידית של גז ראדון והוא פתרון זמני בלבד. חומרים אלו נוטים גם “להזדקן” (הם נסדקים, מתקלפים ודולפים).
  • Geocel מיוצר בארצות הברית. החומר יעיל בעיקר על משטחי בטון טריים ועל כאלו שטרם נאטמו או נצבעו. לפני הנחת הריצוף הוא חודר ביעילות לתוך הנקבוביות הרבות של משטח הבטון, דוחה מתוכם את מולקולות המים ואוטם את פני הבטון מפני זליגה של גז ראדון.
  • השימוש ב Geocel הוא קל ופשוט, ניתן לביצוע על ידי הקבלן וגם על ידי בעל הדירה בשיטה של “עשה זאת בעצמך”.
  • לאחר השימוש בחומר ניתן לצבוע את קירות הבטון או להדביק עליו טפט, וכן לבצע “איטום” של סדקים ושל פתחים אחרים שנמצאים בחדר (מעברי כבלים, שקע לחשמל, שקע לטלפון ) את החומר מרססים על כל משטחי הבטון של החדר בדרך כלל ב – 2 שכבות.
  • יש צורך להמתין 12 – 24 שעות בין שכבה לשכבה, לייבוש החומר. במארז קטן של 5 גלון ניתן לכסות שטח של 150 – 200 מ”ר. אם הבטון ישן או מאוד נקבובי, יש צורך גם בשכבה שלישית .
  • Geocel הוא ידידותי למשתמש ולסביבה, מיוצר על בסיס מים, אינו דליק, אינו רעיל ואינו מסוכן.

השיטות החלופיות לפתרון בעיית גז ראדון בממ״דים הן לרוב יקרות יותר, בעלות אמינות נמוכה לטווח הארוך, רובן דורשות תחזוקה מתמדת והן קורסות מיד עם הפסקת הטיפול.